Rabu, 24 Ogos 2011

ALATAN SOFTBALL


GLOVE ataupun sarung penangkap bola..didalam softball glove ini terdiri dari pada pelbagai jenis iaitu CATHCERS MITS,FIRST BASE MITS,FIELDERS GLOVES.dalam masa yang sama jua glove2 ini boleh didapati dengan pelbagai jenama di pasaran .. ramai penjual2 mula bergiat aktif dalam menjual aksesori untuk softbal ini..glove yang di beli hendaklah bersesuaian dengan ukuran tapak tangan sehingga hujung jari si pemakai.glove2 ini boleh didapati dalam saiz 12 inci,12.5 inci,13 inci dan lain2 lagi..dalam pembuatan glove ini pula telah direka ciri2 keselamatan para penggunanya serta telah direka mempunyai pelbagai ciri2 warna yang menarik.pada materialnya sekarang telah menampakkan kemajuan dari segi keselesaan penggunanya kerana didalamnya telah diletakkan span dan sejenis bulu untuk mgelakkan rasa kasar didalam tapak glove..
BOLA adalah  peralatan yang paling penting didalam sebuah pertandingan sofbol . Sofbol menggunakan bola berwarna putih atau kuning dengan benang grip berwarna merah, yang sebelumnya berwarna putih dengan grip putih.Bola softball beratnya adalah antara 177 hingga198 gm, ukur lilitnya di antara 30.1 hingga 30.7 cm dan bola ini biasanya diperbuat dari kulit dan sintetik. didalam bola softball ini terdapat pelbagai jenis material untuk membolehkan bola ini untuk mempunyai spin .. didalam softbal terdapat pelbagai jenis putaran bola antaranya RISE,DROP,CURVE dan NUCKLE.ini dilakukan oleh pelontar bola bagi memastikan pihak lawan tidak dapat memukul bola tersebut,bola ini dapat bertukar arah kerana pada benangnya telah direka khas dengan keadaan berbonjol .. dalam segi fizik apabila arus angin melalui pada bola yang mempunyai spin,maka arah putaran itu akan berlawan dengan angin,oleh itu satu daya putaran ini akn terjadi.
bat softball panjangnya adalah 86.4 cm dan tebalnya adalah 5.7 cm dan mempunyai barrel yang tidak menentu disetiap jenis bat..Bat terbahagi kepada 2 iaitu aloi dan komposit.namun harga untuk komposite jauh lebih mahal daripada aloi kerana kualitinya dan jangka hayat yang lebih lama..didalalmnya telah terisi gas dimana ini akan mnyebabkan pukulan bola akan terbang lebih jauh,setiapkan bat yang dimainkan sekarang perlulah memenuhi syarat kelulusan ISF dan ASA..ini kerana bat yang tidak mempunyai kelulusan akan mudah mengalami kerosakan dan mampu mendatangkan bahaya keada pemain dan pihak lawan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan